Stereotypy, které brání výběru správné střední školy

24. srpna 2024
Kateřina Málková, zakladatelka Smartee.cz
Doba čtení 4 - 6 min.
Výběr střední školy je důležitým momentem v životě teenagera, ale ne proto, že si vybírá povolání na celý život. Tento krok symbolizuje přechod k dospělosti, kdy začínáme přebírat zodpovědnost za svá rozhodnutí a svou budoucnost. Výzkumy ukazují, že smysluplný výběr oboru a povolání na konci základní školy může ovlivnit pracovní start člověka více než samotná úroveň dosaženého vzdělání.
Například nedávná studie z Velké Británie odhalila, že žáci, kteří ve věku 14–15 let využili kariérového poradenství, měli o deset let později průměrně o 8 % a více vyšší platy než ti, kteří tuto podporu nevyužili. To ukazuje, jak důležitý je tento proces. Přesto se stále potýkáme s určitými mýty, které mohou tento výběr komplikovat. Podívejme se na některé z nich:
1. Prestižní škola zajistí úspěšnou budoucnost

Prestižní škola může poskytnout výborné vzdělání, uznávané jméno a mnoho možností, ale sama o sobě nezajišťuje úspěch. Klíčové je, zda škola odpovídá zájmům, dovednostem a charakteru dítěte. Pokud se dítě rozhodne pro školu pouze kvůli jejímu renomé, může se dostat pod značný psychický tlak, který ovlivní jeho spokojenost a motivaci.

Přílišné zaměření na splnění vysokých očekávání rodičů a učitelů může mít dlouhodobé negativní následky na duševní pohodu. Lidé, kteří zažívají tento tlak, jsou v dospělosti častěji vystaveni syndromu vyhoření. Shawn Achor ve své knize Výhoda spokojenosti zdůrazňuje, že šťastnější studenti mají větší šanci dosahovat úspěchů a zároveň udržovat rovnováhu v životě. Kniha je plná důkladně podložených výzkumů a určitě stojí za přečtení. Prestižní škola tedy není automatickým klíčem k úspěchu.
2. Dítě samo neví, co chce

Často slyšíme, že čtrnáctiletý teenager nemůže vědět, co chce v životě dělat. Tento argument je chybný, protože každé dítě od malička usiluje o to vědět, co chce dělat, a stále si snaží prosadit svá přání a představy. Výběr střední školy je příležitostí, jak dítěti pomoci pochopit jeho vlastní zájmy a talenty. Posílí to jeho sebevědomí a umožní mu lépe čelit výzvám dospívání a dospělosti. Ani to, že na vaše dotazy může odpovídat "nevím", neznamená, že musíte převzít iniciativu a rozhodnout se místo svého puberťáka. Tato odpověď může mít různé důvody, o kterých je dobré vědět.

Teenager nemusí vybírat povolání na celý život, ale měl by být vedený k tomu, aby se učil rozumět svým potřebám a nebál se činit důležitá rozhodnutí. Posílí to důvěru v sebe a v to, že v každé situaci v budoucnu si dokáže poradit a vybrat pro sebe to nejlepší.
Jak vybrat střední školu
na poslední chvíli?
  • Vyberete si obory a školy bez ohledu na to, kolik máte času
  • Vytipujete si školy a dokonale využijete dny otevřených dveří
  • Vyřešíte všechny názorové neshody a najdete společnou řeč v rodině
3. Známky jsou ukazatelem správné volby

Školní známky jsou často vnímány jako hlavní indikátor správného výběru oboru, také bývají kritériem, podle kterého se vybírají určité typy škol, ale realita je složitější. Známky samy o sobě neukazují vše – důležité je také nadšení pro studium, motivace, psychická pohoda a rozvoj měkkých dovedností.

Nerozhodní žáci s dobrými známkami často směřují na gymnázia bez hlubšího zvážení toho, co je skutečně zajímá. To může být problémem, pokud odkládají tuto etapu prvního profesního sebeurčení. Doporučuji, aby i ti, kteří míří na gymnázium, prošli hlubším profesními sebezkoumáním, aby lépe porozuměli svým zájmům a mohli efektivněji využít a rozvíjet svůj potenciál.
4. Perspektivní směry jsou jedinou cestou

Není výjimkou, že se svým dětem snažíme doporučit oblasti, které považujeme za perspektivní – informační technologie, právo, medicína. Tyto profese jsou bezpochyby atraktivní a také mají budoucnost, ale pokud člověk studuje něco, co ho nebaví, bude těžko hledat uplatnění ve vystudovaném oboru. Takových příkladů čtyřicátníků ze své praxe mám spoustu. Měli bychom spíše více naslouchat zájmům a názorům teenagera a podporovat jej v rozvoji vlastních talentů nezávisle na tom, jaký obor si zvolí.

Móda na profese se rychle mění a mnohdy se stává, že perspektivní povolání, která byla aktuální během školních let, ztratí na důležitosti, když člověk dosáhne pracovního věku. Mějte to na paměti a zvažujte dlouhodobý vývoj místo krátkodobých trendů.
5. Když máme různé názory, dítě si může vybrat, ale poslední slovo mají rodiče

Tento přístup může vést k tomu, že teenager přijme rozhodnutí, které neodpovídá jeho skutečným zájmům a schopnostem a v budoucnu se bude stále přizpůsobovat cizím potřebám místo svých vlastních. Samostatné rozhodnutí teenagera je klíčové pro jeho budoucí úspěšnost a spokojenost. Měli bychom dětem pomáhat s analýzou možností, s uváděním informací na pravou míru, ale konečné rozhodnutí by mělo vycházet z jejich vnitřní motivace. Přenechání volby teenagerovi podporuje jeho sebedůvěru a zvyšuje pravděpodobnost, že se bude aktivně podílet na svém dalším rozvoji. A v případě, že mu něco nevyjde, anebo nesplní jeho očekávání, dokáže přehodnotit situaci a na základě získaných zkušeností zvolit lepší směr.
Závěr

Výběr střední školy je jedním z mnoha kroků na cestě k dospělosti a seberealizaci. Každý člověk je jedinečný, a proto neexistuje univerzální návod jak dospět k úspěchu a správné volbě. Klíčem k úspěchu není volba školy podle prestiže nebo perspektivy oboru, ale spíše schopnost naslouchat teenagerovi, podporovat jeho zvídavost a vést ho k tomu, aby se nebál zodpovědnosti za své rozhodnutí. Místo toho, abychom dětem podsouvali své vlastní představy, zkusme jim pomoci objevovat vlastní cestu. Dlouhodobý úspěch a spokojenost se vždy opírá o vnitřní motivaci, pocit vlastní hodnoty a schopnosti dosahovat svých cílů, a nikdy nevychází ze snahy naplnit cizí očekávání.

Autorka je zakladatelkou projektu Smartee, který od roku 2016 poskytuje kariérové poradenství pro děti a mládež. Předtím strávila téměř 19 let v prostředí firem, kde působila jako jednatelka dvou společností a ředitelka pro personální a finanční řízení. Má zkušenosti s náborem zaměstnanců a stážistů a se spoluprací s lidmi různých profesí. V projektu Smartee se zaměřuje na kariérové poradenství a vzdělávání pro dospívající a dospělé.

Je autorkou pracovního sešitu „8 mýtů o volbě budoucího povolání“, který představila na mezinárodní konferenci IAEVG v Bratislavě v roce 2019. Jako lektorka spolupracovala s organizacemi jako NPI, CCV Pardubice a VÍM Brno a účastnila se řady konferencí pro kariérové poradce. Její semináře a webináře oslovily více než 1000 pedagogů, a díky projektovým dnům „Moje budoucnost, moje volba“ podpořila přes 2500 osmáků a deváťáků.
Ing. Kateřina Málková
zakladatelka Smartee
Kateřina Málková, smartee.cz