Jak se vyznat v sobě a světě povolání? 5 aktivit k výběru střední školy

24. srpna 2024
Kateřina Málková, zakladatelka Smartee.cz
Doba čtení 5 - 7 min.
Od malička děti přirozeně zkouší různé role a povolání. Kdo z kluků nechtěl být popelářem, a která holčička nepřemýšlela o tom, že by se stala princeznou nebo učitelkou? I když se málokdo z nás skutečně stane tím, čím chtěl být jako dítě, tyto hry a představy mohou hrát významnou roli při hledání své naplňující práce.
Ve své praxi kariérového poradce jsem nasbírala řadu užitečných aktivit, které mohou dětem pomoci objevit jejich profesní směr a odhalit potenciál. Ráda bych se s vámi o některé z nich podělila. Tyto aktivity nebyly součástí mého online kurzu „Správná střední“, ale mohou být skvělým začátkem vašeho zkoumání. Doporučuji k nim přistupovat s lehkostí a brát je jako hru.
1. Rodinný profesiogram
Sestavte společně rodokmen povolání vaší rodiny. Vypište povolání všech předků – od babiček a dědečků po rodiče. Vytvořte „strom profesí“, který ukáže rozmanité schopnosti a talenty, jež se ve vaší rodině shromáždily.

Často se u této aktivity objeví povolání, která dnes už nejsou relevantní, nebo profese, do kterých člověk vstoupil spíše z nutnosti než z vášně. Proto doporučuji doplnit ke každému jménu nejen povolání, ale i záliby a koníčky. Například dědeček mohl být právníkem, ale jeho vášní bylo myslivectví. Zkoumejte, jak se k povolání nebo zájmu dostali, a zaměřte se na opakující se talenty nebo schopnosti, které se mohou ve vaší rodině předávat.
2. Moje silné stránky
Nakreslete kruh a rozdělte ho na osm částí. Do každé části zapište jednu silnou stránku, vlastnost nebo talent vašeho teenagera. Pokud je pro něj těžké hned pojmenovat své silné stránky, můžete začít otázkou: „Kterých 8 slov tě nejlépe vystihuje?“

Tuto aktivitu můžete rozšířit o pohled rodičů. Jeden kruh vytvoří teenager sám, druhý bude odrážet vaše názory. Použijte barevné pastelky a každou vlastnost vybarvěte odstínem, který teenager považuje za odpovídající danému talentu. Pozorujte, jaké barvy si vybírá – jsou pastelové, nebo výrazné? Co to pro něj znamená každá barva? Jaký předmět by přiřadil k dané vlastnosti a jak to souvisí s jeho zájmy? Všimnete si toho, že u této aktivity nepoužíváme jen logiku, ale také představivost, pocity a intuici, které jsou velmi důležité pro správná výběr.

Pokud vytvoříte dva kruhy, můžete porovnat, jak se jeho a vaše názory na jeho schopnosti shodují. Popovídejte si o tom společně.
Jak vybrat střední školu
na poslední chvíli?
  • Vyberete si obory a školy bez ohledu na to, kolik máte času
  • Vytipujete si školy a dokonale využijete dny otevřených dveří
  • Vyřešíte všechny názorové neshody a najdete společnou řeč v rodině
3. Čím jsem chtěl/a být, až vyrostu?
Zavzpomínejte si na dětské sny vašeho teenagera – jaká povolání ho fascinovala? Na co si často hrál? Dětské hry a záliby mohou často reflektovat hluboké zájmy, hodnoty a vlohy.

Co můžete dělat dál? Položte si společně otázky: „Co tě na těchto povoláních nebo hrách nejvíc fascinovalo? Byla to komunikace s dalšími dětmi, tvoření, konstruování nebo třeba objevování nových věcí?“

Může to být vodítko k pochopení toho, co teenagera opravdu baví v různých činnostech.

Pokud například chtěl být vědcem, může to naznačovat zájem o výzkum, objevování nebo analytické myšlení. Pomáhejte mu propojit tyto vlastnosti s jeho současnými zájmy a různými variantami oborů a povolání.

Jeden kluk mi říkal, že velmi rád stavěl komíny z kostek lega. Když jsme se společně snažili přijít na to, co to o něm vypovídá, uvědomil si, že se novým věcem učí experimentováním. U stavby komínů ho totiž zajímalo, jak vysoký komín dokáže postavit, aby nespadl. Pochopil, proč standardní hodiny ve škole ho nudí, ale jakmile mají projektovou výuku, velmi rád a aktivně se zapojí.
4. Stroj času
Představte si, že teenager má stroj času, který ho přenese o 20 let do budoucnosti. Jak asi vypadá svět? Co by chtěl/a vědět o změnách, které nastaly? Kam by se vydal/a hned po příletu?

Nechte jej představit si, že může navštívit své budoucí já v práci. Jaká je jeho role? Kde pracuje? Co kolem sebe vidí? Jak vypadá jeho pracovní prostředí? Tento scénář podporuje představivost a povzbuzuje teenagera k přemýšlení nad budoucností, ke které směřuje.

I když v tuto chvíli zatím neví, jaké povolání a obor si nakonec vybere, v tomto cvičení o to vůbec nejde. Jde o to zamyslet se nad každou otázku a nechat volnou ruku své představivosti.
5. Rozhovor s odborníkem
Využijte své kontakty. Mezi svými známými určitě najdete někoho, kdo pracuje v oboru, o který se váš teenager zajímá. Pomozte mu zorganizovat krátký rozhovor s touto osobou a připravte si společně otázky. Zeptejte se na výhody a nevýhody profese, jaké vzdělání je potřeba, a co obnáší běžný pracovní den.

Důležitá otázka, kterou doporučuji položit, je: „Proč jste si vybral/a právě toto povolání? Co vás na něm nejvíc baví?“ Zkušenosti odborníka mohou teenagerovi pomoci lépe pochopit realitu práce a mohou ho zbavit případných romantických představ o dané profesi a budoucího zklamání.
Výběr povolání je komplexní proces, který vyžaduje čas, zkoumání a sebereflexi. Všechny tyto aktivity mohou teenagerovi pomoci lépe se orientovat ve světě práce i v sobě samém. I když odpovědi nepřijdou hned, každý malý krok směrem k poznání sebe sama přináší užitek. Nenechte se odradit prvními nejasnostmi – každá zkušenost a úvaha přibližuje vašeho teenagera k tomu, aby našel to pravé povolání, které ho bude naplňovat.

Autorka je zakladatelkou projektu Smartee, který od roku 2016 poskytuje kariérové poradenství pro děti a mládež. Předtím strávila téměř 19 let v prostředí firem, kde působila jako jednatelka dvou společností a ředitelka pro personální a finanční řízení. Má zkušenosti s náborem zaměstnanců a stážistů a se spoluprací s lidmi různých profesí. V projektu Smartee se zaměřuje na kariérové poradenství a vzdělávání pro dospívající a dospělé.

Je autorkou pracovního sešitu „8 mýtů o volbě budoucího povolání“, který představila na mezinárodní konferenci IAEVG v Bratislavě v roce 2019. Jako lektorka spolupracovala s organizacemi jako NPI, CCV Pardubice a VÍM Brno a účastnila se řady konferencí pro kariérové poradce. Její semináře a webináře oslovily více než 1000 pedagogů, a díky projektovým dnům „Moje budoucnost, moje volba“ podpořila přes 2500 osmáků a deváťáků.
Ing. Kateřina Málková
zakladatelka Smartee
Kateřina Málková, smartee.cz