Tuto techniku lze použít v situacích,
- kdy existují dvě rovnocenné možnosti, mezi nimiž je obtížné si vybrat,
- nebo možnosti existují ale nevíme co s tím dělat dál,
- nebo v situacích, kdy jsou varianty, ale teenager nejeví zájem o nic.
- nebo když existují dva názory - váš, rodičovský, a názor teenagera, a tyto názory jsou odlišné.
Na začátku se domluvíme, kterou variantu bude symbolizovat „orel" a kterou „panna" a jako v klasické losovačce teenager hodí mincí. Teprve teď to začne být zajímavé.
V této hře nám nejde o to, aby se teenager smířil s tou variantou, která padne nebo vybíral náhodně. Důležité není to, co padne, ale reakce dítěte na výsledek. Může se mu ulevit a řekne třeba: "Super, to je to, co jsem chtěl". Nebo zazní zklamání a nesouhlas: "Můžu si hodit ještě jednou?"
Pokud na začátku hry jsme měli dvě stejně hodnotné alternativy, tato reakce bude znamenat, že ve skutečnosti nejsou rovnocenné, jednu z nich vaše dítě upřednostňuje. Tato technika pomůže odhalit skutečné postoje vůči různým alternativám, protože bezprostřední reakce teenagera nelže. I když se ukáže, že vaše dítě upřednostní jinou variantu, než kterou jste nabídli vy, a vám se bude zdát, že vaše stejně je pro něj nejlepší, nebuďte zklamání. Jednak každá tato technika je pouhým podnětem k dalším rozhovorům a vy ještě máte šanci seznámit dítě s vaší možnosti. Můžete společně navštívit školu, nabídnout mu další informace. I tak se může stát, že s tím nebude souhlasit. I to je v pořádku. Důležité je, aby to dokázal nebo dokázala odůvodnit.
Také
v online kurzu „Správná střední" dětem nabízím analytičtější techniku, kdy si sepisují kritéria výběru obecně, vyhodnotí každou variantu oboru podle vlastních kritérií a připravují finální seznam škol a oborů, které uvedou na přihláškách.
---
V prvních čtyřech dílech našeho seriálu o tom, jak podpořit teenagera v první volbě povolání, jsme rozebrali příklady některých obtížných situací a způsoby, jak se v takových situacích zachovat.
V příštím díle budeme hovořit celkově o etapách kariérní volby. Tyto články pro vás připravuje
Kateřina Málková, zakladatelka projektu SMARTEE, kariérové poradenství a vzdělávání. Zůstaňte se mnou na vlnách SMARTEE.