Jak řadit obory a střední školy na přihláškách podle priority? Čemu dát přednost?

10. září 2024
Kateřina Málková, zakladatelka Smartee.cz
Doba čtení 5 min.
V roce 2024 došlo k významným změnám v přijímacím řízení na střední školy v České republice. Jednou z nejvýraznějších novinek byla možnost uvést pořadí preferovaných škol na přihlášce. Tímto krokem se snažila legislativa usnadnit uchazečům orientaci v procesu přijímání a zvýšit transparentnost celého systému.
A skutečně v prvním kole přijímacího řízení bylo přijato 94 % žáků (nejnižší výsledek byl v Praze, tam na školy bylo zapsáno 84 %). Zbývající žáci podávali přihlášky v druhém kole, byla přijatá naprostá většina. Beze školy zůstalo cca 700 žáků z celé republiky, což není ani půl procenta od všech podaných přihlášek. Přidáním třetí možnosti na přihlášky a změnou systému přiřazování žáků na školy se skutečně podařilo zklidnit napětí, které vždy panovalo v období mezi únorem a květnem. Děti se tak mohou připravovat k přijímacím zkouškám ve větším klidu a rodiče si také mohou trochu oddechnou. V Praze je samozřejmě situace složitější, uvidíme jak na ni budou reagovat politici v tomto školním roce a zároveň i střední školy, které podle možností rozšiřují kapacity, otevírají nové obory a třídy jak v Praze, tak i ve Středočeském kraji.

Žákům a rodičům zůstává hlavní otázka, jaké obory a školy si vybrat a kde a také v jakém pořadí je uvést na přihláškách.

V tomto případě vždy doporučuji sledovat primárně oficiální zdroje, tzn. mít uložené stránky CERMATu a elektronického systému DIPSY, kde najdete aktuální termíny přijímačkového roku a vysvětlení jak podat přihlášky a systému přiřazování uchazečů ke školám a vyhnout se spekulativním článkům v médiích.
Níže najdete oficiální video, v kterém se mluví o tom, jaký vliv bude mít zvolené vámi pořadí škol na přihlášce a výsledky přijímacího řízení na to, zda a na jakou školu budete přijatí. A protože toto vysvětlení nemusí být srozumitelné pro každého, pod videem jsem se pokusila názorně ukázat, jak o tom můžete uvažovat.
"Tak to vůbec nechápu!", řeknete si. A já vám rozumím. Zkusme se na to podívat z jiného úhlu pohledu.

Představte si, že přihlášky na střední školy jsou jako lístky do kina. Každý žák má určitý počet lístků (podle toho, kolik škol si vybral) a na každém lístku je napsáno, do jakého kina (školy) by rád šel a jak moc si to přeje (pořadí školy na přihlášce).

Výsledky přijímacích zkoušek jsou jako hodnotící známka na lístku. Čím lepší známku žák má, tím větší šanci má na získání vstupu do vybraného kina a lepšího sedadla.

Algoritmus funguje tak, že se snaží uspokojit přání co největšího počtu žáků. Začne tím, že se podívá na všechny lístky, kde je jako první volba napsáno konkrétní kino (škola a obor). Z těchto lístků vybere ty s nejlepšími známkami a jejich majitelům dá lístek do kina.

Pokud zbydou ještě nějaké volná místa v kině, algoritmus se podívá na lístky, kde je toto kino napsáno jako druhá volba. A opět vybere ty s nejlepšími známkami.

Tento proces se opakuje, dokud se nenaplní všechna kina (kapacita školy a oboru).

Takže když to shrnu

  • Pořadí školy na přihlášce určuje, které kino (škola) se bude zkoumat dříve. Pokud má žák školu na prvním místě, má větší šanci, že se na ní dostane, pokud má dobré výsledky.
  • Výsledky přijímacích zkoušek jsou jako vstupenka do kina. Čím lepší známku má žák, tím lepší místo v kině získá.
Jak vybrat střední školu
na poslední chvíli?
  • Vyberete si obory a školy bez ohledu na to, kolik máte času
  • Vytipujete si školy a dokonale využijete dny otevřených dveří
  • Vyřešíte všechny názorové neshody a najdete společnou řeč v rodině
Důležité je si uvědomit, že

  • Kapacita škol je omezená. I když má žák nejlepší výsledky, nemusí se dostat na školu, pokud je o ni velký zájem.
  • Algoritmus se snaží najít nejlepší řešení pro všechny. Není to úplně fér systém, ale je to nejspravedlivější systém, který se zatím podařilo vymyslet.

Příklad

Představte si, že jsou dvě kina - Kino A a Kino B.

Kino A je větší a má více míst. Kino B je menší a má méně míst.
  • Petr má nejlepší známku a na prvním místě má Kino A. Dostane lístek do Kina A.
  • Jana má druhou nejlepší známku a také na prvním místě má Kino A. Jelikož je v kině A ještě místo, dostane tam také lístek.
  • Michal má třetí nejlepší známku a na prvním místě má Kino B. Jelikož je v kině B málo míst a před Michalem je více zájemců s lepšími známkami, než je kapacita kina, nedostane tam lístek.
  • Tereza má čtvrtou nejlepší známku a na prvním místě má Kino A. Jelikož v kině A už není místo, podívá se algoritmus, zda má Tereza Kino B na druhém místě. Pokud ano a pokud je v kině B uvolněné místo, dostane tam lístek. Pokud ne, algoritmus se podívá na další kino.

Co je dobré zdůraznit:

  • Každý žák má stejnou šanci. Systém je nastaven tak, aby byl spravedlivý pro všechny.
  • Výsledky zkoušek jsou důležité. Dobré výsledky zvyšují šanci na přijetí.
  • Pořadí škol na přihlášce má vliv. Škola, kterou si žák přeje nejvíce, by měla být na prvním místě.
  • Není to záruka. I když má žák dobré výsledky a první školu na seznamu, nemusí se na ni dostat, pokud je o ni velký zájem a jsou před nim uchazeči s ještě lepšími výsledky.
Teď si asi říkáte: "To je dobře, ale jak postupovat při podání přihlášek? Dát na 1. místo školu na jistotu, i když není úplně preferovaná, anebo dát na první místo tu vysněnou školu. Jak o tom přemýšlet a co všechno zhodnotit?"
Realizace svých snů vs. jistota

To je opravdu častý problém, se kterým se žáci a rodiče potýkají. Rozhodnutí, kterou školu dát na první místo, není vůbec jednoduché. Zde je několik aspektů, které byste měli zvážit:

  • Dát na první místo vysněnou školu? Pokud je žák opravdu odhodlaný studovat na této škole a je ochoten se na přijímací zkoušky řádně připravit, může to být dobrá volba. I když se nedostane na první pokus, může se pokusit znovu v dalším roce a na druhém a třetím místě si vybrat takové alternativy, které ho mohou rovněž dovést k vytýčeným cílům, ale budou snáz dostupnější.
  • Dát na první místo školu na jistotu? Pokud žák není zcela přesvědčen o svých šancích na vysněné škole nebo pokud se hodně bojí, že přijímačky pokazí, může být lepší zvolit školu, kde má větší pravděpodobnost přijetí. To mu zajistí, že bude mít vzdělání, které odpovídá jeho možnostem a představám, a zaručí místo na střední škole, i když to nebude úplně to nejlepší.
V tomto dilematu bude důležité si objektivně zvážit svoje studijní možnosti ve zkoušených předmětech a předpokládané výsledky u přijímacích zkoušek. Školy často zveřejňují informace o přijatých a nepřijatých uchazečích včetně jejich výsledků přijímacích zkoušek. O tyto informace můžete také požádat jednotlivé školy, e-mailem nebo na dnech otevřených dveří, i když není záruka, že vám odpoví.


Kapacita škol a oborů

To je další faktor, který ovlivní vaše šance. Proto je dobré již při rozhodování a seřazení škol podle priority zjistit si, kolik žáků se na daný obor hlásilo loni a v jakém pořadí byly podávány přihlášky. Můžete se rovněž ptat na dnech otevřených dveří, kolik žáků s druhou nebo třetí prioritou se na tuto konkrétní školu a obor nakonec dostalo. Pokud je zájem o obor velmi velký a kapacita oboru je mnohem menší, je pravděpodobnost přijetí nižší.


Poradit jednoznačně jak máte postupovat se nedá. Bude důležité si zvážit tyto informace, pořádně je promyslet a procítit, objektivně vyhodnotit své možnosti a zvolit školy a obory tak, abyste na všech přihláškách neměli jenom ty nejnáročnější, ale aby byla větší pravděpodobnost, že nebudete muset v druhém kole vybírat ze škol a oborů, které byste vlastně studovat vůbec nechtěli. V každém případě je dobré si také připravit plán B, kdyby něco nevyšlo.

Autorka je zakladatelkou projektu Smartee, který od roku 2016 poskytuje kariérové poradenství pro děti a mládež. Předtím strávila téměř 19 let v prostředí firem, kde působila jako jednatelka dvou společností a ředitelka pro personální a finanční řízení. Má zkušenosti s náborem zaměstnanců a stážistů a se spoluprací s lidmi různých profesí. V projektu Smartee se zaměřuje na kariérové poradenství a vzdělávání pro dospívající a dospělé.

Je autorkou pracovního sešitu „8 mýtů o volbě budoucího povolání“, který představila na mezinárodní konferenci IAEVG v Bratislavě v roce 2019. Jako lektorka spolupracovala s organizacemi jako NPI, CCV Pardubice a VÍM Brno a účastnila se řady konferencí pro kariérové poradce. Její semináře a webináře oslovily více než 1000 pedagogů, a díky projektovým dnům „Moje budoucnost, moje volba“ podpořila přes 2500 osmáků a deváťáků.
Ing. Kateřina Málková
zakladatelka Smartee
Kateřina Málková, smartee.cz