Kariérové rozhodování v době neustálých změnPřipravované změny ve vzdělávacím systému také nahrávají koučovacímu přístupu v komunikaci s teenagery a navíc budou znamenat zvýšení významu kariérového poradenství jak na základních školách, tak i na středních školách. Větší podíl všeobecných oborů by mohl být pro děti, které jsou nerozhodné nebo mají více zájmů, výhodou i s ohledem na dynamický trh práce. Ovšem
paradox volby, který zkoumá psycholog Barry Schwartz, říká, že více možností neznamená vždy lepší volbu. Ve skutečnosti příliš velký výběr může vést k většímu stresu a nespokojenosti s konečným rozhodnutím.
Statistiky ukazují, že 2/3 absolventů středních škol nakonec pracují v jiném oboru, než vystudovali. To však není jen důsledek špatného výběru školy. Mladí lidé často nejsou připraveni na realitu pracovního trhu,
nevědí, jak strategicky využít své vzdělání. To, že se s nimi nikdo nebavil o profesní budoucnosti tímto způsobem, je často jeden z důvodů, proč se ve výběru práce cítí ztraceni.Závěrem. Zodpovědnost, která osvobozujeAni rodič, ani učitel, ani poradce nemohou místo dítěte rozhodnout, jakou vzdělávací nebo kariérní cestou se vydá. Jen ten, kdo dokáže pocítit vlastní motivace a představit si své vlastní cíle, může pochopit, co je pro něj správné. Když rozhodujeme za děti, ukotvujeme v nich pocit, že nejsou schopny řešit důležité otázky samy. To se nám samotným často vrací v podobě přetížení, stresu a vyhoření, anebo konfliktů a vzájemného nepochopení.
Koučovací přístup pomáhá nejen dětem převzít odpovědnost za vlastní život a rozhodnutí, ale i dospělým se zbavit tíhy neustálého rozhodování za ně. Výsledkem je, že děti se učí stát na vlastních nohou, což je to nejlepší, co jim – a vlastně i nám – můžeme přát nejvíc.