Lenost v období dospívání je evergreenem v psychologických poradnách a určitě si zaslouží zvláštní článek. Ale i tady je důležité rozlišovat mezi leností a nezájmem. Protože když teenager má zájem, dokáže hory převrátit.
Zájem je také klíčový ve výběru budoucího povolání a střední školy. Bez zájmu není motivace ke studiu. Co dělat, když neví, co ho zajímá?
Začněte tím, co ho určitě nezajímá. Třeba kroužky, které opustil, činnosti, kterým se přestal věnovat. Jen se nenechte odbýt jednoduchou odpovědí „už mne to nebaví". Pro samotné dítě je důležité pochopit, co ho na tom nebaví a proč se mu nechce v nějaké činnosti pokračovat. Na tuto otázku dokáže odpovědět a tyto odpovědi pomohou vyloučit nevhodné obory a zároveň přiblíží k pochopení, a co ho asi tak zajímá. Někdy díky takovým rozhovorům děti si uvědomí, že některé věci je zajímají stále, jen se tomu potřebují věnovat trochu jinak, najít jiný způsob.
Další možností, proč teenager nejeví zájem o výběr povolání, je že jednoduše neví, jak začít.
Tento úkol je komplexní, skládá se z mnoha logických kroků a pro děti ve věku 13 – 14 let taková sebeorganizace a sebereflexe může být ještě velmi obtížná. Také si mohou myslet, že takové pochopení přijde v určitý okamžik, třeba když navštíví „tu správnou školu". Je to takové
očekávání „lásky na první pohled". V reálném životě každé takové kariérní rozhodnutí se skládá ze zvážení si různých informací, z pokusů a experimentů, z rozhovorů se zástupci některých profesí, z brigád a výpomocí a také ze šťastných náhod. V tomto případě je dobré dítěti pomoci a celkový proces rozdělit na etapy, „rozkouskovat" to tak, jak jsem to udělala
v pracovním sešitu „8 mýtů o volbě budoucího povolání".
Také je dobré si uvědomit, že
dnešní děti jsou natolik vytížené výukou, sportovními tréninky a kroužky, přípravou k přijímačkám, že prostě nemají čas nejen přemýšlet o tom, co je bude bavit, jaká odbornost je zajímá. Ony často ani nechápou a nedokážou vysvětlit, proč dělají to, co dělají - chodí na karate, do dramatického kroužku, poslouchají nějaké podcasty. Je důležité najít čas, zastavit se a pochopit, že například na tanci mne nebaví jen pohyb a rytmus, ale také mne fascinuje organizace soutěží, nebo nabijí cestování. Že do dramaťáků chodí proto, že děda hraje ochotnické divadlo a ho / jí to ani moc nezajímá, ale na druhou stranu nemá strach vystupovat před lidmi a má velmi dobrou paměť na texty. Že v kriminálních podcastech se projevuje jejich analytické myšlení a také zájem o psychologii. Právě tyto nápovědy mohou posloužit ke správnému výběru oboru a školy. A co se tyče času, moje rada obvykle zní: "Vyber si 2 dny v týdnu, které máš volnější, a naplánuj si do kalendáře 10 - 15 minut, kdy se zamyslíš nad jednou věcí, která je důležitá pro výběr povolání." Tento čas si najde každý teenager.
Nakonec takovou odpověď můžeme dostat jednoduše proto, že
pro 13ti-leté teenagery je mnohem snazší mluvit o svém výběru s jinými dospělými. Dospívající mají přirozenou potřebu se oddělit od rodičů, často zpochybňují náš názor, chtějí slyšet názor ještě někoho jiného, mají potřebu se vyznat v sobě. Není třeba se urážet nebo chytat za hlavu, není potřeba silou nutit teenagera, aby se podvolil názoru rodičů. Někdy je skutečně lepší delegovat takové rozhovory profesionálovi, kterému dítě důvěřuje. Doma pak v klidu prodiskutovat až finální výběr, podpořit v návštěvě konkrétních škol a někdy také usměrnit nereálná očekávání svého dítěte, které může mít tendenci přeceňovat nebo naopak podceňovat své možnosti.