Ikigai bývá často spojováno s filozofií osobního smyslu. V podmínkách školy však může sloužit jako velmi praktický rámec pro podporu žáků při rozhodování o dalším vzdělávání. Umožňuje pracovat s konkrétními oblastmi –
Co umím, Co mě baví, Co lidé potřebují a Za co se platí – a postupně je propojovat do uceleného obrazu, který je pro dospívající srozumitelnější než abstraktní úvahy o „budoucím povolání“.
Model ikigai je užitečný nejen pro aktuální volbu školy, ale také jako nástroj, ke kterému se mohou žáci vracet, kdykoli budou v budoucnu uvažovat o změně profesního směru. Jde o celostní přístup, který ukazuje, že při volbě oboru
je důležité uvažovat současně o dovednostech, zájmech, uplatnění i osobní spokojenosti. Ta není jen výsledkem volby, ale také jedním z kritérií správného rozhodnutí.
Po představení základních principů se postupně zaměříme na čtyři oblasti ikigai –
Co umím, Co mě baví, Co lidé potřebují a Za co se platí. Každou z nich krátce vysvětlím a nabídnu k ní praktické aktivity, které lze využít ve třídě i při individuální práci. Jejich sled tvoří jednoduchý proces, ve kterém se jednotlivé části přirozeně doplňují.
V záznamu doporučuji projít si celý postup i sami na sobě. Pomůže vám uvidět, jak se jednotlivé okvětní lístky skládají do přehledného obrazu toho, co člověku dává smysl, kde může být užitečný a jakou zpětnou vazbu potřebuje, aby byl v práci spokojený. Poté si můžete položit dvě otázky k vlastní reflexi:
- Jak by měla vypadat moje práce, aby mi přinášela větší spokojenost?
- A co pro to mohu udělat?
Závěrečná část první lekce se krátce věnuje také širšímu společenskému rámci rozhodování. Účastníci se seznámí s teorií sociální stratifikace a se čtyřmi tradičními „sociálními výtahy“ – vzděláním, financemi, uznáním a vztahy. Doplníme je o pátý prvek, který vstupuje do rozhodování stále výrazněji:
well-being, nebo životní spokojenost.