Druhá část webináře představuje pokročilejší koučovací nástroje využitelné v kariérovém poradenství dospívajících.
Na úvod se seznámíte s dvěma variantami modelu C.L.E.A.R., který poskytuje rámec pro vedení koučovacího rozhovoru a jeho etapy a také pro případy ujasnění si skutečně motivujícího cíle.
Nabídnu vám techniky a aktivity, které pomáhají překonávat nejčastější obtíže dospívajících: nejistotu, nerozhodnost nebo odpovědi typu „nevím“. Patří sem i speciální otázky (T-questions), které žákovi umožňují podívat se na svůj problém z jiného úhlu, a také techniky, které krátkodobě „obejdou“ racionální kontrolu a otevřou nové možnosti uvažování.
V této části se zaměříme na nástroje podporující sebeuvědomění a sebepoznání, například na Johariho okno, které umožňuje porovnat vlastní pohled na sebe sama s tím, jak člověka vnímá okolí. Kromě tradičního využití této techniky ukážu, jak lze toto schéma využít jako nástroj kariérního rozhodování a plánování. Stejnou techniku budete moci využít také jako způsob reflexe zkušeností žáků vhodný do portfolií.
Další aktivita Tři rádcové se v koučování často používá k překonání rozhodovací paralýzy. Na webináři ukážu, co mohou vybraní „rádcové“ prozradit o samotném žákovi nebo klientovi a jak může tato technika posloužit nejen jako nápověda při rozhodování, ale také jako sebepoznávací aktivita.
Psychologický nástroj Descartův čtverec, pomůže žákovi přesměrovat pozornost od obav ze selhání k tomu, co pro něj znamená úspěch, připravit si plán B a odhalit skryté motivy či paradoxní obavy z úspěchu. Seznámíte se s příkladem využití této techniky v situacích protichůdných variant nebo voleb, mezi kterými je potřeba se rozhodnout, ale také při uvažování o konkrétním oboru či profesním směru.
Další techniky pomůžou snížit stres a strach a umožní žákovi znovu začít racionálně uvažovat o své situaci i podnikat konkrétní kroky. Tyto techniky se hodí například, pro snížení obav z přijímaček nebo maturity.
Model Walta Disneye lze využít pro celé sezení v situacích, kdy je potřeba, aby žák nebo klient viděl svou situaci v širších souvislostech, dokázal si představit ideální cíl, zvážil možné překážky a vytvořil akční plán k jeho dosažení. Tato technika, převzatá z NLP a vytvořená Robertem Diltsem, se opírá o psychologickou teorii Erika Berna a práci se třemi pozicemi osobnosti (Dítě – Dospělý – Rodič), a právě proto je v období dospívání obzvlášť užitečná.
Druhá část webináře tak nabízí soubor nástrojů, které doplňují základní koučovací dovednosti z první části a pomáhají citlivě pracovat s vnitřní dynamikou dospívajících — jejich váháním, obavami i motivací.