Možná si v těchto patáliích často kladete otázku, ze které planety pochází váš teenager? Vzpomínáte si na dobu, kdy jste sami byli v tomto věku a sem tam utrousíte poznámku „když jsem já...". Ta pochopitelně zůstane bez povšimnutí. Je jiná doba, jiný slang, jiný humor, jiné prostředí, čtou se jiné knihy, v kurzu jsou jiní hrdinové.
Poprvé jsem si to uvědomila před čtyřmi roky, kdy jsem spolupracovala s IT projektem. Všichni v týmu byli minimálně o generaci mladší než já – slušní, chápaví, trpěliví, vždy vyslechli má doporučení a pohled na věc, který beze sporu byl k dobru, a moji neznalost všech nuancí moderních technologií zdvořile přecházeli. Další IT projekt. Poučená jsem se vrhla do organizace a… začala narážet na jinou energii, jiný přístup, jiná očekávání od team lídra. Je jednoduše nemůžete řídit, nemůžete jim říci „udělej toto takto a takto, potřebuji mít tento výsledek". Jim to nestačí. Respektují vás, ale od vás očekávají, abyste vy také respektovali je, počítali s tím, že jejich znalosti mají váhu, jejich zkušenosti mají hodnotu, jejich pohled na věc má právo na existenci. I když třeba půlka týmu nemá ani ponětí, čemu se chce věnovat dalších 5 let svého profesního života a tady to „jen" zkouší.
A teď zpátky k našemu teenagerovi. Poučená z IT firem jsem byla připravena na vlastní domácí teen bojiště. Ne úplně, ale alespoň trochu. Díky nim jsem včas pochopila, že postupně se stávám tou osobou, jejíž poučování a nedej bože pokárání na teenagera fungovat nebudou. Pochopila jsem, že s nim je potřeba mluvit a snažit se pochopit jeho pohled na svět. Pochopit a přijmout. Anebo nepřijmout, ale nesnažit se vnucovat svůj. Protože on, „digitální domorodec", bude žít jinak, v jiném světě, jiným způsobem, bude stavět na jiných hodnotách.
Patří ke generaci, která se narodila a vyrostla v prostředí jedniček a nul (které mimochodem jsme vytvořili my s vámi, milí rodiče). To je prostředí, ve kterém probíhá informační revoluce. Abyste se stali jeho hvězdou a hrdinou, musíte znát pravidla, která v tomto prostředí platí, ale každá snaha se k němu přiblížit, začít používat jeho slang a mimikry, nebo naopak zatáhnout do svých vlastních aktivit „osobního rozvoje" setká se s nepochopením. O to je to těžší. My přece ve svém středním věku také nechceme patřit do starého hardwaru.
Mluvíme s teenagery různými jazyky. Je potřeba to chápat, přijímat a hledat přístup, který povede k vzájemnému pochopení a respektu, který pomůže pěstovat vzájemnou důvěru. V tom případě společně s našimi dospívajícími dětmi i my se staneme plnohodnotnou a pravoplatnou součástí společné hi-tec budoucnosti.