Nezachraňuj, veď! Jak vystoupit z role zachránce a podpořit žáky v odpovědném rozhodování

Koučovací nástroje pro kariérového poradce (webinář)
Ve škole se často snažíme pomáhat žákům a chránit je před neúspěchem. Jenže někdy místo skutečné podpory sklouzneme do začarovaného kruhu dramatického trojúhelníku, kde se střídají role zachránce, oběti a pronásledovatele. Tento webinář vám pomůže pochopit, jak tento vzorec funguje ve vztazích s žáky, rodiči i kolegy – a hlavně jak z něj vystoupit. Naučíte se, jak žákům skutečně pomáhat a radit, aniž byste oslabovali je nebo sami sebe, jak si udržet zdravé hranice a zároveň rozvíjet jejich odpovědnost a odolnost.

Webinář je určen nejen kariérovým poradcům, ale také třídním učitelům a všem, kteří hledají efektivní způsoby, jak zlepšit komunikaci se žáky i rodiči a vyhnout se zbytečnému vyčerpání.
Webinář pro kariérové poradce
(2 části x 90 + 30 min., celkem 4. vyuč. hod.)
Termín: ČTVRTEK 20. a 27. 03. 2025, 4 vyuč. hod.
Čas: webinář má celkem 2 díly, každý díl trvá od 15:00 do 17:00 (90 + 30 min.)
Kde: online v aplikaci TEAMS
Lektorka: Ing. Kateřina Málková
Webinář nemá akreditaci DVPP, ale lze ho hradit ze šablon JAK
Akreditace vzdělávací instituce v systému DVPP MSMT-21420/2021-5
Kapacita webináře: 12 účastníků
Cíl webináře:

🔹 Pochopit, jak Karpmanův dramatický trojúhelník ovlivňuje komunikaci v poradenské a pedagogické praxi, proč do něj učitelé a poradci často sklouzávají a jak to souvisí s prevencí vyhoření a efektivní podporou žáků.
🔹 Získat nástroje, jak z něj vystoupit a jak se vyhnout emočním vzorcům, které ho posilují.
🔹 Naučit se techniky, které vám pomohou vést žáky k větší odpovědnosti a samostatnosti.
🔹 Získat velmi efektivní nástroj psychohygieny a prevence vyhoření.

Co vás čeká v první části:

🔹 Dramatický trojúhelník v praxi. Jak ovlivňuje učitele, poradce i žáky? Příklady z reálných situací a jejich důsledky.
🔹 Proč se učitelé často ocitají v roli zachránce a jaké dopady to má na jejich vlastní energii, na žáky a efektivitu poradenského procesu.
🔹 Dynamika dramatického trojúhelníku – jak přirozeně přepínáme mezi rolemi a jak tomu předcházet. Jak rozpoznat, kdy vás žák nebo rodič vtahuje do role zachránce, oběti nebo pronásledovatele – konkrétní signály a vzorce chování.
🔹 Přechod z role zachránce do role průvodce. Jak přestat žáky zachraňovat a místo toho je podporovat k samostatnosti.
🔹 Jak změnit komunikaci se žáky i rodiči, aby přestali hledat výmluvy a převzali odpovědnost za své jednání.
🔹 Praktické NLP techniky a koučovací otázky, které můžete ihned začít používat ve výuce a poradenství.
🔹 Jak zvládnout vnitřní bariéry při odchodu z dramatického trojúhelníku – co dělat s pocity viny, nejistoty, zklamání či obavami.
Co si odnesete:

💡 Emoční mapu dramatického trojúhelníku a kolo emocí Roberta Plutchika– pomůže vám pracovat s vlastními emocemi i s emocemi žáků.
💡 Praktickou techniku „Od oběti k tvůrci“, založenou na The Empowerment Dynamic (TED), která vás naučí měnit dynamiku vztahů v komunikaci.
💡 Jednoduché techniky práce s negativními emocemi a myšlenkami.
💡 Inspiraci pro práci se žáky – jak rozvíjet jejich emoční inteligenci a vést je k lepšímu řešení konfliktů a rozhodování.

Ve druhé části webináře vás čeká neurografická technika „Algoritmus zrušení omezení (AZO)“
Tento výtvarně-koučovací proces vám pomůže:
Rozpustit emoční bloky a omezující vzorce, které vás mohou držet v dramatickém trojúhelníku.
Zpracovat náročné situace, se kterými se ve škole setkáváte, bez zbytečné ztráty energie.
Posílit svoji psychickou odolnost, energii a motivaci a předcházet vyhoření.

Tato část je určena především pro vaši osobní potřebu – získáte velmi účinný nástroj psychohygieny, který můžete využít i v jiných oblastech svého života.

WEBINÁŘEM VÁS PROVEDE
Jako zakladatelka projektu Smartee od roku 2016 pomáhám žákům i dospělým objevit jejich potenciál a najít cestu k profesní spokojenosti. Od roku 2017 se věnují také lektorské činnosti pro školní kariérové poradce – mé semináře a webináře oslovily více než 1000 učitelů a poradenských pracovníků.
Ve své praxi propojuji hluboké znalosti kariérových teorií, zkušenosti práce s teenagery s bohatými zkušenostmi z firemního prostředí, kde jsem téměř 19 let působila jako jednatelka a ředitelka dvou společností. Byla jsem zaměstnavatelkou, mentorkou začínajících podnikatelů, zajišťovala praxe pro studenty vysokých škol a sama prošla třemi zásadními kariérními tranzicemi.

Jsem autorkou několika publikací pro žáky a kariérové poradce, včetně pracovního sešitu „8 mýtů o volbě budoucího povolání“, který jsem představovala na mezinárodní konferenci IAEVG v Bratislavě v roce 2019, metodiky projektového dne „Moje budoucnost, moje volba“ a nové příručky s kartami „Království povolání“ (2024). Díky projektovým dnům, s kterými jsem navštívila základní školy po celé republice, jsem podpořila více než 2500 žáků.
Ing. Kateřina Málková
zakladatelka Smartee
lektorka
Kateřina Málková, smartee.cz
NÁZORY ÚČASTNÍKŮ
  • Webinář byl přínosný z pohledu kariérového poradce, učitele i rodiče. Hodně příkladů z praxe; kurz byl přehledný a srozumitelný. Velmi návodné možnosti jak pracovat s jedincem nebo se skupinou. Praktické, srozumitelné, interaktivní. Metody, které je možné okamžitě využít.
    kariérová poradkyně
    účastnice webinářů v březnu 2023
    (jméno není uvedeno z důvodu ochrany osobních údajů)
  • Tento kurz bych doporučila ze dvou důvodů. Prvním je velmi příjemné a zároveň erudované vystupování paní lektorky, druhým důvodem je, že si zájemci odnesou nejen spoustu praktických rad, ale získají jiný náhled na celou problematiku kariérového poradenství, na jeho cíl, dostanou propojené informace, jak je možné se efektivně k tomuto cíli dostat. Já se budu chtít k paní lektorce určitě přihlásit na další webinář, ale zřejmě až v příštím školním roce.
    kariérová poradkyně
    Základní škola Český Krumlov
    (jméno není uvedeno z důvodu ochrany osobních údajů)
  • Vážená paní lektorko,
    Děkujeme Vám za lektorskou spolupráci při ověřování vzdělávacího programu. Na základě zpětné vazby od účastníků studia a na základě mého pozorování všech Vašich vystoupeních v modulu 3-4, Vás chci také pochválit. Vaše vystoupení bylo pro účastníky velmi zajímavé. Vaše vzdělávací aktivity byly obohacené o vlastní praktické zkušenosti z jiné profesní oblasti než je oblast školství. Rádi bychom Vás požádali o další spolupráci v rámci závěrečných zkoušek.
    Vzdělávací program Školní kariérový poradce
    PaedDr. Věra Hlavsová
    Odborný garant vzdělávání / Úsek ředitelky / Brno, Středisko služeb školám, Brno (VIM Brno)
  • V čem vidíte největší přínos získaných informací a aktivit pro Vaši praxi?
    Praktické ukázky možností využití ve školství, adaptace na současné podmínky na trhu práce a celkové pojetí kariérního poradenství v dnešním světě, Váš empatický a profesionální přístup ke všem zúčastněným a propracovaný systém. Zážitkovost i v tomto předmětu a možnost sebepoznávání žáků, hledání vlastní hodnoty a cesty... na trhu práce.
    kariérová poradkyně
    ZŠ Ústí nad Labem, Mírová
    jméno není uvedeno z důvodu ochrany osobních údajů
  • Kurz je praktický, přínosný. Netočí se kolem teoretické "omáčky", ale přináší příklady, metody, cesty jak s tím pracovat.
    kariérová poradkyně
    Střední škola logistická Dalovice
    (jméno není uvedeno z důvodu ochrany osobních údajů)
  • Všechny informace důležité k práci KP, příklady z praxe, sdílení problémů (KP) z různých škol, zajímavé a podnětné metody, vše co bylo prezentováno bylo velmi podstatné a nutné si uvědomit při práci s žáky a jejich vedení pro jejich samostatné rozhodování se o budoucí cestě (kariéře, životě). Velmi zajímavé a podnětné aktivity.
    kariérová poradkyně
    Gymnázium Sokolov a Krajské vzdělávací centrum, příspěvková organizace
    (jméno není uvedeno z důvodu ochrany osobních údajů)
  • Zvláště ti, kteří v kariérovém poradenství začínají mohou získat vhled do této problematiky, dostane se jim příkladů z praxe a mohou se na cokoliv zeptat.
    kariérová poradkyně
    Základní škola a Mateřská škola Mutěnice
  • Vaše webináře mi naprosto vyhovují pro svoji přehlednost a srozumitelnost, budu se těšit na další :-)
    kariérová poradkyně
    SOŠ veterinární Hradec Králové

Webinář "Koncepce IKIGAI v kariérovém poradenství", Ing. Kateřina Málková | SMARTEE
Nezachraňuj, veď! Jak vystoupit z role zachránce a podpořit žáky v odpovědném rozhodování (2-dílný webinář)
ČTVRTEK 20. a 27. 03. 2025, 2 x 90+30 min. 4 vyuč. hodin
Lektorka: Ing. Kateřina Málková
1850
Webinář se skládá ze dvou dílů:
  1. Karpmanův dramatický trojúhelník v praxi: dynamika, emoce, prevence. Praktické techniky a koučovací přístup. (120 min.) - 20.03.2025
  2. Neurografika: efektivní nástroj psychohygieny a prevence vyhoření (120 min.) - 27.03.2025

Získáte nezkrácenou prezentace v pdf, přístup k záznamu na 6 měsíců a osvědčení o absolvování webináře (s akreditací v DVPP vzdělávací instituce)
Podmínky registrace a storno. Vaše místo na webináři je garantováno po odeslání objednávky a úhradě poplatku. Svoji účast můžete zrušit nejpozději 14 dní před datem konání webináře bez storno poplatku.