Jak připravit a zavést žákovské portfolio ve vaší škole

  • ZÁZNAM online webináře pro kariérové, výchovné poradce, třídní učitele, vedení základních škol
  • 4 vyučovací hodiny
  • lektorka: Mgr. Petra Šnepfenbergová
  • akreditace vzdělávací instituce: DVPP MSMT-21420/2021-5
  • osvědčení o absolvování, dostup k záznamům na dobu 6 měsíců
1 900
záznamy nelze hradit ze šablon OP JAK
osvědčení o absolvování po shlédnutí a vyplnění dotazníku
Žákovské portfolio může být silným nástrojem pro rozvoj žáků, podporu učitelů i zlepšení komunikace s rodiči. Na webináři se krok za krokem podíváme na to, jak portfolia ve škole smysluplně nastavit, zavést a udržet v chodu – od prvního nápadu až po praktické využití ve výuce, pro hodnocení i v kariérovém poradenství.

Společně projdeme různé přístupy, které fungují v českých školách, a vyzkoušíte si konkrétní aktivity, které pomáhají žákům vidět vlastní pokrok, formulovat cíle a převzít odpovědnost za své učení.

Získáte také přehled o tom, jak může portfolio podpořit spolupráci mezi učiteli, vedením školy a rodiči, a jak z něj udělat nástroj, který skutečně rozvíjí kompetence a sebereflexi žáků.
Součástí webináře je i praktická metodika Žákovská portfolia: PROČ? CO? a JAK?, s níž budete během setkání pracovat. Odnesete si konkrétní návrh postupu pro vaši školu a tipy, jak zapojit kolegy i žáky.
Část 1. Žákovské portfolio. PROČ?

  • Různé cíle portfolií - od formativního hodnocení po kariérové poradenství.
  • Jak si stanovit vlastní cíl – k čemu má portfolio ve vaší škole sloužit.
  • Překážky při zavádění a jak s nimi pracovat.
  • Co je (a co není) žákovské portfolio: základní principy, inspirace z praxe.
  • Praktické aktivity pro mapování kompetencí a reflexi žáků.

Část 2. Žákovské portfolio. CO? JAK?

  • Možné struktury portfolií a příklady z různých škol.
  • Šest kroků k zavedení portfolia na úrovni školy.
  • Jak vést žáky k reflexi a jak vyhodnocovat jejich záznamy.
  • Portfolio jako součást rozhovorů s rodiči a nástroj kariérového rozvoje.
  • Praktické ukázky aktivit (např. Kolo rovnováhy, Pětilístek, Můj AHA moment).
  • Vytvoření akčního plánu pro vaši školu.
Věnuje se kariérovému poradenství již více jak 15 let. V roce 2018 získala Národní cenu kariérového poradenství za zavedení systému spolupráce gymnázia, na kterém v té době působila jako pedagog, výchovná a kariérová poradkyně, a zaměstnavatelů v regionů. Aktuálně pracuje jako kariérová poradkyně na Základní škole Smíškova v Tišnově a spolupracuje v tématu kariérního rozvoje s různými vzdělávacími institucemi a školami jako lektorka, metodička a poradkyně. Další ocenění získala v roce 2021 za publikaci "Jak spolu s dítětem zvládnout volbu povolání", kterou napsala ve spolupráci s Andreou Csirke.

Petra je spoluautorkou metodiky „Žákovská portfolia: proč – co – jak?“, aktivně spolupracovala s organizací JCMM na rozvoji žákovských e-portfolií. V současnosti působí jako kariérová poradkyně na ZŠ Smíškova v Tišnově a jako lektorka a metodička spolupracuje s řadou vzdělávacích institucí.

V Tišnově úspěšně propojila veletrh středních škol s prezentací zaměstnavatelů, aby žáci i rodiče získali jasnější představu o možnostech studia i prvního zaměstnání.
Mgr. Petra Šnepfenbergová
lektorka, aktivní kariérová poradkyně na základní škole

Lektorka

  • Doporučuji těm, kteří (jako já) nemají žádnou zkušenost s žákovským portfoliem, pouze s vlastním portfoliem běžného učitele. Dobrý nápad, děti se naučí pracovat s portfoliem a budou je umět používat i v budoucím (např. pracovním) životě.

    Protože webinář poskytuje velmi komplexní a strukturovaný popis zavádění a vedení PF. Lektorka má bohaté osobní zkušenosti a může je s ostatními sdílet. Oporu tvoří velmi dobrá metodika.

    Zajímavost jako portfolio, které se netýká pouze kariérního poradenství, líbí se mi postupný návyk na tvoření portfolia od nižšího školního věku
    kariérové poradkyně
    "Jak připravit a zavést žákovská portfolia ve Vaši škole"
    ZŠ T. T. Masaryka Suchdol nad Lužnicí
    (jména nejsou uváděna z důvodu ochrany osobních údajů)
  • Velmi kladně hodnotím propojení webináře "Jak připravit a zavést žákovská portfolia" s metodikou, která je na vysoké úrovni (srozumitelná, detailní, s řadou odkazů). Webinář přináší ucelenou osu zavádění PF a následné práce s nimi. Řadu tipů lze využití i mimo PF (zejména reflektivní metody, kde se určitě inspiruji). Doporučuji tento kurz protože poskytuje velmi komplexní a strukturovaný popis zavádění a vedení PF. Lektorka má bohaté osobní zkušenosti a může je s ostatními sdílet. Oporu tvoří velmi dobrá metodika.
    kariérová poradkyně
    "Jak připravit a zavést žákovská portfolia ve Vaši škole"
    Základní škola Pivoňka
    (jméno není uvedeno z důvodu ochrany osobních údajů)
Potřebujete s něčím poradit? Napište mi
Close
Potřebujete s něčím poradit? Napište mi
Ujišťuji Vás, že odeslání dotazů ke kurzu neznamená udělení souhlasu se zasíláním reklamních sdělení!