JAK JIM POMOCI NAJÍT SVOJI VLASTNÍ CESTU?
Můžeme si říkat, že mládež se fláká, nebo že se jí nechce "jít dělat", ale ruku na srdce - nevyjadřují naše děti to, po čem i my doopravdy toužíme, nemluví o tom, co také hledáme? Nepotvrzují naše zkušenosti a syndromy vyhoření, kterými v dnešní době prošlo velké množství zástupců naší generace, že jejich byť možná někde z našeho pohledu naivní představy skutečně mají něco do sebe? Jakou hodnotu má život? A čemu má cenu ho věnovat?
V těchto 10 z 30 faktů, popsaných v rozsáhlém průzkumu, který realizovala agentura Validata pro jednoho z lídrů v bankovním sektoru koncem roku 2016, se skrývá pointa toho, co současná mládež potřebuje najít a s čím my, dospělí, učitelé, konzultanti a rodiče jí můžeme pomoci.
JINÁ FORMA PROFESNÍ ORIENTACE
V dnešní době se všechno odehrává velmi rychle a online. Jedny trendy střídají jiné. V nezastavujícím se proudu informací tříštícím z online prostoru skrz všechny možné připojené přístroje člověk zpravidla reaguje na ty, které vyvolají největší emoční odezvu. Pak vůbec není složité ztratit sebe sama, nebo přesněji sebe nenajít. Z tohoto pohledu je pochopitelné, že volba povolání, výběr školy je otázkou, která člověka z tohoto proudu vytrhne a znejistí, protože odpovědi nejsou tam venku, ale v něm uvnitř.
Výběr budoucí profese není jednoduchý úkol. Pro teenagery přirozeným prostředím je kolektiv, skupina nejbližších přátel, spolužáků, s kterými sdílí svoje myšlenky, testují svoje nápady, hledají inspiraci a rady. Skupina je zdroj síly a možnost se podívat na sebe z různých úhlů pohledu bez „nálepek", experimentovat v bezpečném prostředí a nacházet svoje vlastní kritéria úspěchu, štěstí, profese, která budou bavit, naplňovat, kde najdou uplatnění silné stránky a schopnosti.
Logické úvahy a analýzy, zkoumání výsledků testů profesní orientace jsou nudné, těžké a často vedou k „logickým" výsledkům, které mohou být zavádějící, nemotivující a nemusí odpovídat realitě. Pak není divu, že každý druhý student vysoké školy v prvních rocích studia opustí původně vybraný obor.